رم، پایتخت صلح جهانی
ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

«هنر جنگ»

 

نوشتۀ مانلیو دینوچی

 

« L’art de la guerre »

 

Rome, caput mundi de la « paix »

par Manlio Dinucci

http://www.voltairenet.org/article180644.html

 

می دانستیم که جنگ نیز یک نوع تجارت است که ایالات متحد خبرگی خودش را در آن نشان داده است، ولی آیا چیزی از خبرگی این کشور در صلح می دانیم؟ ایتالیا برای ناتو اسلحه می سازد و می فروشد.

شبکۀ ولتر | رم(ایتالیا | 22 اکتبر 2013



Emma Bonino/اما بونینو، وزیر (افراطی) امور خارجۀ ایتالیا

ایتالیا هرگز مثل دولت لتا (1) مرکز تصمیمات بین المللی برای «امنیت» و «صلح» نبوده است. 7 اکتبر، رؤسای ناتو روی ناو هواپیمابر «کاوور»(2) در کرانۀ ساردین برای شرکت در مانور «برییانت مارینر 13» (درخشش دریائی 13) که یک نیروی واکنشی اتحادیه است گردهمآئی تشکیل دادند و توانائیهای آن را در «واکنش سریع در هر وضعیت جنگی» مورد بررسی قرار دادند. دراین رزمآیش 25 کشتی جنگی از 12 کشور به فرماندهی ایالات متحده شرکت داشتند. ایتالیا با 14 کشتی جنگی، 16 بادپر و 3150 نظامی که در عین حال در رزمآیش ملی «ماره آپرتو 13» (دریای باز) شرکت داشتند حضور داشت. این رزمآیش روز 18 اکتبر با عملیات «نظامی و بشردوستانه» با نام کد «ماره نوستروم»(4) که در اجرای آن «سان مارکو» و کشتی های جنگی دیگری شرکت داشتند که تازه در این مانور نظامی عملیاتی شده بودند.

16 تا 18 اکتبر گردهمآئی کاملی شامل 200 نماینده (از اتحادیۀ رژیم کنترل فن آوری موشکی(5)) در کاخ فارنسینا(مرکز وزارت خارجۀ ایتالیا) برگزار شد : این نمایندگان به کشورهائی تعلق داشتندکه اتحادیۀ «برای کاهش گسترش فن آوری موشکی با توان حمل سلاح های کشتار جمعی» را طی سال 1987 بنیانگذاری کردند. سلاحی که به گفتۀ وزیر امور خارجۀ ایتالیا اما بونینو، عامل اصلی بحران های بین المللی مانند بحران عراق و لیبی بوده است. یعنی کشورهائی که وقتی که مورد حملۀ ایالات متحده و هم پیمانانش قرار گرفتند فاقد سلاح کشتار جمعی بودند، در حالی که بنیانگذاران اصلی «رژیم کنترل فن آوری موشکی» _ یعنی ایالات متحده، ایتالیا _ حالا از رم «جنگ موشکی» به راه انداخته اند و خود را به پیشرفته ترین سامانه های موشکی و مخرب ترین سلاح ها به انضمام سلاح اتمی مجهز کرده اند. و اسرائیل نیز به عنوان یکی از اعضای جانبی «اتحادیۀ رژیم کنترل فن آوری موشکی» چنین سلاح هائی را در اختیار گرفته است.

کمتر از پنج روز بعد، فردا 23 اکتبر، رم پذیرای  رویداد نهائی خواهد بود : وزیر امور خارجۀ آمریکا جان کری و نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. آنها در مورد وضعیت نهائی مذاکره با فلسطینی ها و به ویژه وضعیت سوریه و ایران گفتگو خواهند کرد.

ایالات متحده می گوید که روی راه حل دیپلماتیک با ایران کار می کند. ولی دیپلماسی بمب را نیز  رها نکرده است. 17 اکتبر، پنتاگون فروش عظیم اسلحه معادل 10،8 میلیارد دلار را به عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی اعلام کرد : بیش از 3000 موشک و 6000 بمب سنگر کوب از نوع جی بی یو 39 برای اف 15 و اف 16 از جمله این سلاح ها است. بمب های سنگرکوب که اسرائیل پیش از این طی سال 2010 خریداری کرده بود برای تخریب مراکز فرماندهی و دیگر ساختارهای زیر زمینی در نخستین حمله کاربرد دارد، یعنی مشابه طرحی که برای حمله به ایران تدارک دیده اند.

GBU 39

به نتانیاهو که در رم با پاپ ملاقات خواهد کرد و از آرزومندی اش برای صلح به او اطمینان خواهد داد، جان کری قول داده است که ایالات متحده موشک های ضد رادار در حدی که بتواند رادارهای پدافند هوائی در کشوری گیری شده را کور کند تحویل خواهد داد، به انضمام هواپیمای سوخت رسان کا سی 135 نسل جدید برای تأمین سوخت  هواپیماهای شکاری بمب افکن اسرائیلی در عملیات رزم هوائی.


با چنین اقدامی ایالات متحده منشور تجارت اسحه را نقض نمی کند، زیرا بر اساس این منشور فروش اسحه به دولت هائی که «صلح و امنیت را تهدید نمی کنند و حقوق بین الملل بشر را تهدید نمی کنند» ممنوع نمی باشد. یعنی کشورهائی که ایالات متحده و هم پیمانانش، اسرائیل و رژیم های سلطنتی خلیج را متهم به چنین تمایلاتی نمی دانند. نمایشگاهی که شهردار مارینو در ویتوریانو(7) به افتخار رژیم سلطنتی عربستان سعودی بر پا کرد که «از سال 1932 مناسبات بسیار خوبی با ایتالیا دارد»، یعنی وقتی ایتالیا تحت حکمفرمائی فاشیست ها بود. در بازگشائی این نمایشگاه از سلطنت مطلق سعودی بخاطر «میانه روی در سیاست» تجلیل به عمل آوردند.

این موضوع را تجربۀ یک دختر جوان نشان می دهد : یک ماه پیش از این یک دختر سعودی توسط هفت نفر مورد تجاوز قرار گرفت، ولی او را به جرم سوار شدن در ماشین دوست مدرسه ای اش محکوم کردند، و دوست مدرسه ای او (که او نیز در زندان به سر می برد) به 200 ضربه شلاق محکوم شد.



Source 
Il Manifesto (Italie)

پی نوشت :

1)Enrico Letta

انریکو لتا متولد 20 اوت 1966 در پیز، مرد سیاسی ایتالیائی، عضو حزب دموکرات و رئیس شورای وزیران از سال آوریل 2013 دولتی تحت عنوان اتحاد بزرگ را تشکیل داده است.

2)Cavour

از سال 2009 در نیروی دریائی ایتالیا عملیاتی شده است


3) Mare Aperto 13

4)mare Nostrum

5) MTCR. Missile Technologie Control Regime

6)GBU 39

توضیح مترجم : لازم به یادآوری است که معمولا و حتما تمام بمب هائی که به نام بمب سرکوب معرفی می کنند، مثل جی بی یو 39، حاوی اورانیوم ضعیف شده است. این نوع بمب ها بمب های اتمی تاکتیک نیز هستند ولی به زبان دیپلماتیک و به شکلی که نظریۀ جنگ پاک و بشر دوستانه را بی اعتبار نسازد و مقبولیت عام نیز داشته باشد آن را بمب سنگر کوب می نامند.

7)بنای یاد بود ویکتور امانوئل بخاطر بزرگداشت اتحاد ایتالیا  در رم در دامنۀ تپۀ کامپیدوگلیو (1885-1911) بنا شده است. این بنا از یک پله کان تشکیل شده که به طبقۀ اول هدایت می کندف جائی که صحن میهن با قبر سرباز گمنام واقع شده. موزه زیر این بنا قرار دارد.






November 5th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی